Logg inn Prøv gratis i 30 dager

"Payment failed" for Vipps-betalinger

Hvis du ser "Payment failed" ved siden av en Vipps-betaling i Edpay så er dette fordi Vipps ikke har klart å trekke beløpet fra kunden. Denne statusen kommer kun for abonnement og delbetalinger via Vipps. 

Vipps vil prøve å trekke beløpet i 14 dager, men om dette ikke er mulig (for eksempel det ikke er penger på kortet eller om kortet har utløpt) så vil Vipps stoppe trekket og registrere det som feilet.

Det er ikke noen automatisk håndtering av disse dessverre, så disse må eventuelt håndteres manuelt. Du finner en liste over alle betalinger som har feilet under "Payment issues" inne i Edpay. 

Her kan du for eksempel sende en mail til kunden og høre om de vet hva som er grunnen til at betalingen ikke blir gjennomført? For eksempel kan du be dem om å oppdatere kortinformasjonen i Vipps-appen. 

Om betalingene fortsetter å feile kan du vurdere å kansellere abonnementet til kunden, sånn at de eventuelt må registrere seg på nytt for å få tilgang til medlemskapet ditt. 

Close

80% ferdig

Start prosessen i dag!

Fyll ut navn og epost under, så hjelper jeg deg med å ta i bruk Vipps.